Witte Pasen - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu Witte Pasen - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu

Witte Pasen

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

01 April 2010 | Zweden, Kristinehamn

Het is bijna twee maanden geleden dat ik iets schreef op ons weblog.Velen van jullie weten de reden hiervan.Maar voor diegenen die niet zo direct bij ons leven betrokken zijn het volgende.We waren afgelopen weken meerdere keren in Nederland,samen of alleen.Of Jan met Tonny,dit ivm.het ziek zijn en het overlijden van vader Groot Jebbink.Als je graag naar Nederland wilt besef je pas dat 1300km. wel ver is. Je wilt zo snel mogelijk en dan kruipen de kilometers en zijn de uren lang.Toch waren het waardevolle weken om samen met moeder,broers en zusters te mogen zorgen voor je vader.Nu zijn we weer thuis in Kväggen en leven het leven van alle dag.Het gemis dat je vader er niet meer is zal blijven,maar dat hij samen met moeder vorig jaar mei bij ons was is één van de mooie herinneringen die we aan hem hebben.Vanaf deze plaats iedereen bedankt die een kaartje of mail naar ons persoonlijk hebben gestuurd.Ook de telefoontjes van medeleven hebben ons goed gedaan. Nu vieren we bijna Pasen,morgen Goede Vrijdag is iedereen vrij. Het is vrijwel zeker dat het een witte Pasen wordt,de sneeuw is nog niet helemaal weggesmolten en de voorspellingen zijn dat er zaterdag nog meer komt.Van ons hoeft het niet meer,in Nederland begon het al groen te worden en konden we genieten van krokussen en sneeuwklokjes. Maar de éérste tekenen van de lente zijn hier ook zichtbaar.De kraanvogels zijn gearriveerd en pikken in het sneeuwvrije gras.Ook zien we weer meer wild achter het huis in de wei lopen.Afgelopen winter is er wel bijgevoerd in de bossen en zijn er zoutstenen gelegd voor de elanden.We hebben de koudste en strengste winter gehad sinds 50 jaar. De laagst gemeten temperatuur bij ons was -34 graden in de maand januari.Ook de Oostzee tussen Zweden en Finland was dicht gevroren.Dit was in 20 jaar niet meer voorgekomen.De bever heeft de winter goed doorstaan nu maar hopen dat hij de schietgrage buurmaan ook overleefd.Jan is weer met enige regelmaat bij Ove Petterson aan het werk.Zelf ben ik deze dagen druk aan het werk bij Margreet en Arnold in hun bloemenwinkel.De Zweden willen met Pasen graag Hollandse narcissen en tulpen.Een ander traditie die je veel ziet is het versieren van een boom of struik buiten met gekleurde veertjes.Met pasen eten ze hier ook eieren en een ander traditioneel gerecht is zalm.Het paasfeest wordt met de familie gevierd,tweede paasdag is iedereen weer in en rondom het huis aan het werk.Diegene die nog wil skieën vertrekt naar de skiepistes ten noorden van ons.Pasen is het laatste weekend dat deze nog open zijn.We hebben vandaag dan ook al veel auto's met skiboxen gezien. Wij doen daar niet aan mee,we zitten liever op het balkon in het zonnetje wat misschien komen gaat.Iedereen Fijne Paasdagen gewenst, Jan en Joke

• 01 April 2010 - 18:51

Wim En Anny.:

Jan en Joke.

Hiermee betuigen ook wij ons medeleven met het overlijden van jullie Vader en schoonvader.
    Wij wensen jullie sterkte voor de komende tijd. Ja, dan is Nederland wel ver weg.

Fijn dat Jan weer met enige regelmaat aan het werk is,en jij Joke weer tussen de bloemetjes zit.Ik kan me voorstellen dat de winter nu toch wel heel lang gaat duren. Bij ons heeft het vandaag ook nog gesneeuwd, maar het is niet blijven liggen.

Ook wij kijken uit naar het voorjaar.

Wij wensen jullie goede Paasdagen.

Groeten uit Vierakker.

• 03 April 2010 - 13:30

Herman En Gerdi:

Heej Jan en Joke,
    Zit net ff jullie verhaaltje te lezen.
    Kan me voorstellen dat je genoeg hebt van de sneeuw. Hier regent het op dit moment , dus ramen lappen voor de pasen is niet nodig. Wij wensen jullie goede paasdagen en tot bellens of mails.
    Groetjes Herman, Gerdi Marlou en Bram

• 03 April 2010 - 20:02

Ria En Gerrit:

Hey Hey Jan en Joke we wensen jullie ook een vrolijk Pasen toe
    We hebben het paasvuur weer klaar.Morgenavond zullen we het ontsteken hopend met veel kijkers
    Groeten uit hengelo .
    Ria,Gerrit,Nienke,Rick,Ron

• 04 April 2010 - 18:20

Dinalt En Miranda:

Hoi Jan en Joke

Nog gecondoleerd met het overlijden van je vader en schoonvader.
    Wij wensen jullie veel sterkte met dit verlies.

Leuk om weer wat van jullie leven mee te mogen maken in jullie verhaaltjes, wij genieten altijd weer van jullie stukjes.
    Wij wensen jullie fijne paasdagen toe.
    Groetjes uit Hengelo van
    Dinalt,Miranda,Lisa en Emma Olthof.

• 05 April 2010 - 19:47

Anja En Martin:

hallo jan en joke
    leuk stukje joke wij hopen dat alles goed is en de rust een beetje is terug gekeerd en stukje bij beetje alles weer verder gaat al hoe wel dat wel even tijd nodig heeft
    morgen weer allemaal aan het werk en het weer word hier mooi misschien bij jullie ook?
    ik vind het moelijk zo te schrijven daarom bel ik wel weer
    groeten martin en anja

• 06 April 2010 - 08:56

Betsie:

hoi jan en joke.
    het is hier prachtig mooi weer. we zullen wat doorstuuren.
    mooi verhaal heb je geschreven.
    alles weer rustig en gaat weer zijn eigen gangetje hier.bij jullie ook?

groeten riny en betsie.

• 12 April 2010 - 11:20

Monique Ankersmid:

Op de foto's ziet het er nog koud uit. Wij zijn aan het aftellen en dachten dat we in Zweden de lente konden beleven maar het ziet er naar uit dat we de dikke muts nog mee moeten nemen.Misschien zien we jullie nog wel! groetjes uit Hengelo !!!

• 13 Mei 2010 - 11:18

Wilma Roenhorst:

Hallo Jan en Joke,
    Al aan het voor bereiden met de komst van Betty, Joop en aanhangers???
    Word vast gezellig veel plezier, en geniet ervan.
    Gr uut Hengel 9graden brrr

• 21 Mei 2010 - 06:57

Jos En Joke:

Hallo Jan en Joke
    We wensen jullie fijne pinksterdagen. Groeten van uit een zonnig Wichmond.

• 03 Juni 2010 - 21:14

Engelbert :

Hej Joke, hej Jan,
    tack so mycket för mina
    födelsedag hälsningar fran era. Det är jätte roligt.
    mvh
    Engelbert och Elke