10 jaar Zweden - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu 10 jaar Zweden - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu

10 jaar Zweden

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

25 Juni 2018 | Zweden, Kristinehamn

We wonen nu 10 jaar in Zweden en nog steeds met veel plezier.We genieten van de rust en de ruimte om ons heen. Wat is er zoal gebeurd in die 10 jaar. Vreugde en verdriet wisselden zich af. We zijn grootouders geworden van 2 prachtige meisjes; Dione en Maud. Het is steeds weer een plezier om hun te ontmoeten. Verdriet hebben we gehad om het heen gaan van dierbare personen. Het verkeersongeluk van mij in 2013 hakte er in. De herstel periode was lang, dankzij steun van de kinderen, familie en vrienden zijn we deze tijd doorgekomen. Nu beginnen we opnieuw,het bed en breakfast dat we tijdelijk hadden gesloten gaat na de zomer weer open. We zijn bezig met het renoveren van de benenden verdieping en de grote slaapkamer boven.

Afgelopen weekend was het Midsommar, Jan heeft geholpen met het opzetten van de meiboom. Deze meiboom wordt versierd met groen en meegebrachte bloemen. Vaak zijn dit lupiner die rond deze tijd in bloei staan. Dit jaar echter niet, vanwege de warme mei maand bloeiden de lupiner al vroeg en vanwege de droogte maar erg kort. Jammer want het is mijn favoriete bloem met zijn prachtige kleuren en vorm. Midsommar is samen met Kerst één van de grootste feesten in Zweden. Het wordt gevierd met familie, vrienden, die vanuit de stad naar het platteland gaan. Waar vele families een (fritidshus)vakantiehuis hebben. Traditionele dans en muziek en het midsommar buffé met jonge aardappelen, ingelegde haring en aardbeien ontbreken niet. Tradities zijn heilig in Zweden, daarom verandert er ook zo weinig. Is het misschien daarom dat we zo van dit land houden, met zijn magische stiltes en prachtige natuur.

• 25 Juni 2018 - 16:59

Gerda Stokkink:

Weer een mooi bericht Joke ,we wensen je samen met Jan alle goeds toe en succes met de renovatie.

• 17 Oktober 2018 - 08:29

Ria Garritsen- Smallegoor:

Hallo Joke en Jan
    Omdat ik jullie mailadres niet heb doe ik het even zo.
    Onze dochter Aniek gaat een half jaar stage lopen in Zweden bij het karolinska - instituut Solna Stockholm.
    3 januari 2019 vertrekt ze .
    Ze zoekt nog een kamer. Hebben jullie misschien nog tips en advies voor ons , waar we aan moeten denken of weten jullie nog adressen waar ze kan informeren.

Groeten
    Jan en Ria Garritsen
    (de boterboer)

• 04 November 2019 - 17:04

Reinhard Und Ellen Steinke, Jever, Tyskland:

Hej Joke och Jan,
    Sie erinnern sich? Wir würden gerne Kontakt aufnehmen für einen weiteren Aufenthalt in Kväggen.
    Bitte melden Sie sich.
    Liebe Grüße
    Ellen och Reinhard

Joke

Via dit weblog wil ik Joke Groot Jebbink jullie op de hoogte houden van ons leven en werken in Zweden.Wij wonen sinds december 2008 in het rustige en mooie Kväggen.We wonen midden in het grootste aanéén gesloten merengebied van Zweden,de Bergslagen regio. Waar je zomers heerlijk kunt wandelen,vissen en meerdaagse kanotochten kunt maken.

Actief sinds 16 Juni 2008