Zomertijd - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu Zomertijd - Reisverslag uit Kristinehamn, Zweden van Joke - WaarBenJij.nu

Zomertijd

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

28 Maart 2020 | Zweden, Kristinehamn

Vannacht wordt ook in Zweden de tijd verzet, een uur vooruit van wintertijd naar zomertijd. Wat is een uur op een mensenleven, vraag ik me af in deze onzekere tijd. Het coronavirus dat de gehele wereld in zijn ban houdt,ook ons. Gelukkig zijn we beiden gezond en leven we op het platteland, waar je hoegenaamd niemand tegenkomt. Jan gaat naar zijn werk nog steeds bij OveP en zelf vermaak ik mij met huishoudelijke klusjes. De laatste gasten in het B&B hebben we 14 dagen terug gehad. Daarna besloten om voorlopig tot 1 mei dicht te zijn. Jammer want het gaf juist weer wat reuring aan ons/mijn leven. Gasten uit Duitsland,Engeland en Zweden maar ook jongelui uit Nederland. Zij deden mee aan de Carbage Run , een 5 daagse tocht door Zweden en Noorwegen met een auto van minstens 15 jaar oud en een waarde van max 500 euro. Vijf dagen een etappe afleggen met verschillende opdrachten en je oude auto rijdende zien te houden. Een hele uitdaging. Maar dat was voor het virus, een virus dat je achtervolgd ongezien in je lichaam kruipt. Af en toe heb ik de neiging om achterom te kijken , waar zit dat ding?? Kan ik hem pakken en dan met goed handen wassen door het riool spoelen. Deze gedachte is natuurlijk een utopie! De werkelijk heid is anders, heel anders. Je zou bijna vergeten dat het voorjaar is ware het niet dat de natuur zich niet stoord aan menselijke gedachten. Het voorjaar is in aantocht, de dagen worden langer. De kraanvogels zijn er weer en de krokussen bloeien. Winterbanden zijn verruild voor zomerbanden, dorre takken en blad worden verwijderd, tuintafels schoongespoten en het houthok beneden weer bijgevuld. Allemaal voorjaarsklusjes die Jan met plezier doet, hij is een echt buitenmens. Dit in tegenstelling tot onze buurman, die net als een beer in de herfst zijn hol opzoekt en een lange winterslaap houdt om zich aan het eind van het voorjaar weer te laten zien. Dat altijd bezig zijn vind hij maar niets. Hij leest graag zijn krantje aan de keukentafel met een kopje koffie en vanuit zijn ooghoeken ziet hij Jan bezig. Daar wordt hij onrustig van zegt hij, dus verkast hij zich met krant en koffie naar de andere kant van het huis. Toen we dit van hem hoorden hebben we er met ons drieën smakelijk om kunnen lachen, verder is het een goede buurman.
Zo is de ene mens de ander niet. Zo gaat het ook met het hanteren voor de regels van het coronavirus.Waar het ene land zijn grenzen sluit, sluit het andere land zijn ogen. In Zweden is ook gekozen voor groeps immuniteit, de regering richt zich veel op eigen verantwoordelijk heid. Maar veel mensen nemen die verantwoordelijkheid niet, we mogen nog steeds met 50 pers. samen komen. Tot aan vandaag was dat 500, wellicht worden de regels aangescherpt voor de pasen.Dan hebben we een lang weekend, donderdagmiddag voor de pasen sluiten al veel bedrijven en gaan de Zweden massaal naar hun vakantie woningen in het noorden of naar het platteland. De regering raad het af om dit te doen, maar verbied het nog niet. We wachten af.................
Voor nu heb ik maar een wens, wat zou het fijn zijn als we in dat ene uurtje vooruit vannacht, het coronavirus achter ons kunnen laten.
Dit is wellicht ook een utopie, van uit Zweden wensen we jullie een goede nachtrust en morgen gezond weer op.

• 29 Maart 2020 - 14:19

Gerda Stokkink:

Weer een mooi bericht Joke ook wij hopen dat het corona virus snel onder controle is , ook hier is het stil op straat het enige wat over de weg gaat zijn de auto"s van Friesland-Campina en enkele pers.auto's lijkt haast een auto loze zondag. Hier is alles goed ik had vanmorgen mijn moeder op de "kijk app telefoon " vanuit de Hackforterhof was een mooi contact ze zwaaide naar ons ,mooi dat zoiets kan vooral in deze tijd . Hoe is het met jou moeder ?? misschien doen ze dat in Ruurlo ook wel .
    De lammetjes zijn allemaal geboren en wachten op mooi voorjaarsweer zodat ze naar buiten in de wei kunnen en we gaan er van uit dat wij ook snel ons leventje weer gewoon op kunnen pakken positief blijven en een groet uit Warken.

• 30 Maart 2020 - 08:46

Joke Greup:

Wat mooi geschreven Joke het is inderdaad een rare wereld waarin we leven . Wij werken nog steeds wel fijn om dat te doen er even tussenuit binnen is ook niet alles. We wensen jullie heel veel gezondheid pas goed op jullie zelf en hopen gauw tot ziens.

• 30 Maart 2020 - 11:49

Ria Onstenk:

Joke een mooi verhaal ..een spook wereld is het . Ik ben aan het oppassen ,maar ja we moeten ons thuis vermaken ..niet naar de opvang of school en niet naar de winkel met hun . Dus thuis achter het huis aan het spelen , hopen dat het wat warmer gaat worden . Hou jullie goed en tot ziens groeten uit het stille Hengelo